תקשורת תומכת חלופית- תת״ח מה זה?

תקשורת תומכת חלופית- תת״ח מה זה?

שני, מרץ 7th, 2016


כותבת: צופית אלבק MSC.Ed
יועצת חינוכית לתת״ח
בית ספר עלה מוריה
מעון שיקומי לוד
מרכז "אומר" לתת״ח וטכנולוגיה מסייעת

קיץ ואתם בטיול מודרך על שפת הדנובה. עצרתם לצילום משפחתי וגיליתם שהקבוצה נעלמה. לאחר חיפוש הבנתם שהלכתם לאיבוד. אינכם מבינים ולא דוברים את שפת המקום וכל מה שידוע לכם זה שעל האכסניה מצויר תפוח גדול. מה עושים? מנסים לבקש עזרה ממישהו ברחוב.
העוברים והשבים ממהרים ומאמציכם ליצור קשר עין לא מניבים פרי. אבא אוזר אומץ ונוגע בעובר אורח, אומר ״היי״ ומנפנף בידו. אבא מנסה בפנטומימה להראות שהוא תייר- תנועה של מצלמה, בפנים עצובות, פורס את ידיו ומניע בראשו לצדדים. האיש באדיבות אומר משפט לא מובן ומתבונן באבא בציפייה. אבא מנסה שוב, הפעם בפנטומימה של אחיזה במשהו עגול ונגיסה. האיש אומר משהו ועושה תנועה של אכילה ושתייה. בינתיים, הבן מוציא עט ונייר, מצייר תפוח ובניין ומראה לאיש. האיש מוציא תפוח מהשקית שבידו ומציע אותו בחיוך נדיב. לא, הבן מזיז את האצבע ומנענע בראש. במקביל, אמא שולפת את מכשיר האיפון, מוצאת תרגום מעברית להונגרית: ״אכסניית תפוח״ ומגישה לאיש. אה, אורו עיניו של האיש, הוא מצייר מפה קטנה על דף תוך כדי דיבור הנשמע כמנגינה. קיבלתם את המפה בהקלה, חייכתם זה לזה ולאיש. אבא הוריד את כובעו במחוות תודה ונופף לשלום.

תקשורת תומכת חליפית– תת״ח הוא תחום ידע הנותן מענה לאנשים בכל הגילאים שבשל נסיבות חייהם איבדו או מעולם לא רכשו את כושר הדיבור ו/ או הכתיבה עקב סיבות שונות: מחלות מולדות או נרכשות, תאונות, לאחר ניתוח שבו הונשמו וכדומה.
בסצנה לעיל השתמשה המשפחה במגוון סוגים ואסטרטגיות של תת״ח:
1. קשר עין, מגע והשמעת קול כדי לרכוש את תשומת ליבו של שותף התקשורת.
2. ג׳סטות, הבעות פנים- בניסיון להעברת המסר ולתיקון הכשל התקשורתי.
3. סמלים שהבן צייר (תפוח, בניין) שנקראים תת״ח בטכנולוגיה נמוכה.(low-tech.)
4. מכשיר האייפון המתאים לקטגוריה של תת״ח כטכנולוגיה גבוהה או אמצעי קצה. (Hi tech).
בנוסף, ישנם עזרים ייחודיים נוספים הנקראים מתגים או פלט קולי הנכללים בקטגוריה של תת״ח כטכנולוגיה בינונית ( mid. Tech). פלט קולי הוא מכשיר המאפשר הקלטה של מסר אחד או מספר מסרים, שישמשו את המתקשר, הנשמעים בעת לחיצה על מתג או מכשיר הפלט.
כל האמצעים האלו הינם תומכים או חליפיים לתקשורת מילולית.
ביה״ס עלה גדרה פועל במסגרת מעון מוריה ( www.aleh.org.il/gedera) כדי לתת מענה לתלמידים מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שאינם יכולים להשתלב בבתי ספר לחינוך מיוחד בקהילה בשל בעיות רפואיות מורכבות. במרכז עלה נעשה שימוש הרחב באמצעי תת"ח שונים כדי לאפשר, ככל הניתן, לכל אחד מהתלמידים לתקשר באופן מיטבי.