תותחים בתת"ח- שימוש בתקשורת תומכת חליפית בעלה מוריה

תותחים בתת"ח- שימוש בתקשורת תומכת חליפית בעלה מוריה

שני, מרץ 7th, 2016


כותבת: צופית אלבק MSC.Ed
יועצת חינוכית לתת״ח
בית ספר עלה מוריה גדרה
מעון שיקומי לוד
מרכז ״אומר״ לתת״ח וטכנולוגיה מסייעת

ביה״ס עלה מוריה הוקם כדי לתת מענה לתלמידים מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שאינם יכולים להשתלב בבתי ספר לחינוך מיוחד בקהילה בשל בעיות רפואיות מורכבות. נעמה סודקביץ מנהלת המעון ואסתר קוניה מנהלת ביה״ס בסיוע צוות רב מקצועי פועלים כדי לממש את תפיסת העולם של רשת עלה המתבטאת בסיסמה: ״למרות הכל אני יכול״.

חלק משמעותי מהמטרות קשור לטיפוח הפוטנציאל האישי ולאפשרות לאיכות חיים מקסימלית לכל חניך, הכוללת את הזכות לתקשר. בביה״ס השימוש באמצעי תת״ח הוא חלק אינטגרלי מהחוויה היומיומית של התלמידים ומשולב במערך הלימודי-שיקומי ובתכניות לימודיות ייחודיות. הצוות מפתח ומשתמש בתמונות, סמלים וחפצים המשמשים להבעה עצמית כגון ספר תקשורת המשקף את ההעדפות האישיות של התלמיד ומאפשר בחירה בפעילות מהנה. חלק מהתלמידים עונדים שרשרת עם סמלים (כגון לשתות, הפסקה, שירותים , טושים לציור וכדומה) המאפשרת נגישות מירבית ומעודדת יוזמה, עצמאות ויכולת להבעת רצונות.
לוחות תקשורת מותאמים לנושאי השיעור הנלמדים ונותנים תמיכה ויזואלית למושגים הנלמדים. השימוש בפלט קולי מאפשר לתלמידים שאינם יכולים לדבר, כלי להשמיע מסרים ולהשתתף באופן פעיל בשיעור – לענות על שאלות, להביע רצונות, להקריא משפטים ולשיר את הפזמון החוזר עם המורה והחברים הוורבליים.
התהליך הטבעי של פתרון בעיות ויצירת דו שיח או שרשרת תקשורת עם הזולת, אינו מתרחש מאליו אצל תלמידי ביה״ס. בשל המוגבלות המורכבת שלהם -דבר אינו מובן מאליו. צריך ללמד ולחלק כל מטרה לפרטים קטנים- מיצירת מוטיבציה לתקשר, דרך בניית אסטרטגיות ליצירת קשר, להבעת מסר ולשמר את התורות בדו שיח.
תת״ח, כמו פיגומים בבניין נבנה, תומך במתקשר דרך כל החושים האפשריים (טקטלי – מגע, אודיטורי- שמיעה, ויזואלי- ראיה.) וכמו בבנייה, ככל שהבניין מתקדם ונשלם, אפשר להוריד לאט את הפיגומים, כך מטרת טיפולי התת״ח בביה״ס: לממש את הפוטנציאל של כל התלמיד לקראת עצמאות תקשורתית.
ביה״ס משקיע משאבים רבים באמצעי טכנולוגיה חכמה ( hi tech) לקידום התלמידים. יש תלמידים שהמטרה היא ללמוד להפעיל מתג כדי שיוכלו לקחת חלק פעיל במערך התעסוקתי בעתיד. אצל אחרים המתג מתחבר למחשב ומוקרן על מסך LCD גדול שבו התלמידים משתתפים בשיעור אינטראקטיבי ומפעילים מצגות בנושא הנלמד.
בכל כיתה בביה"ס יש אייפד. האייפד הוא כלי נורמטיבי שאינו מבליט את השונות של המשתמש אלא הופך אותו לחלק מהנורמה, ומשמש תלמידים רבים למטרות תקשורת, למידה ופנאי. בשל הרב חושיות וקלות ההפעלה של מסך המגע הצלחנו להנגיש ולעניין גם את התלמידים המורכבים ביותר ולגלות יכולות שלא ידענו על קיומם.
האייפד משמש את הצוות להכנת חומרי למידה באמצעות המצלמה ואפליקציות להכנת סיפורים ומצגות. בנוסף, הוא משמש כפלטפורמה להקניית ידע חדש, ביסוס ותרגול, העשרה והרחבת ידע וככלי לבדיקה ואבחון. הצוות מדווח על הגברת המוטיבציה ושיתוף הפעולה מרשים של התלמידים. הטמעת האייפד ככלי טיפולי בכל כיתה הוכתרה בהצלחה, החזון של אייפד לכל תלמיד ומערכות תומכות למידה כמו מקרן ומסך עם חיבור לרשת אלחוטית לכל כיתה, מסתמנות כמטרה הבאה ואתגר עתידי ראוי ומרתק במרכז עלה.