דגשים בהסתכלות על התפתחות בשנת החיים הראשונה

דגשים בהסתכלות על התפתחות בשנת החיים הראשונה

שני, מרץ 7th, 2016


כותבת: רותי פרי
פיזיותרפיסטית התפתחותית מוסמכת
רכזת תחום פיזיותרפיה ותחום מערכות ישיבה
מרכז עלה ירושלים

יכולת התנועה היא מהיכולות הבסיסיות ביותר של האדם. העובר, ברחם אימו, מתנועע מראשית היווצרותו. הסביבה המימית של הרחם עוטפת אותו ומגינה עליו הן מהשפעת כוח הכובד והן במתן תחושת מגע עוטפת. עם היציאה לאוויר העולם הילוד מתחיל להתמודד הן נגד כוח הכובד על ידי עבודת שריריו והן עם תחושות שונות אותן הוא חווה.

בחודשים הראשונים לחייו התינוק מופעל ע"י רפלקסים שונים, אשר מגינים עליו. רובם נעלמים במהלך שנת החיים הראשונה, והתנועה הופכת רצונית ומכוונת מטרה.

בערך מגיל שלושה חודשים הציפייה היא כי התינוק יתחיל לפתח יכולת תנועה סימטרית בשני צידי הגוף  ואל האמצע. לדוגמה: התינוק מושיט שתי ידיים למרכז ואל הפה ומרים את רגליו לכיוון הבטן.

העבודה הגופנית הסימטרית וההגעה אל קו האמצע של הגוף מכינות ליכולת לחצות את קו האמצע שהוא "קו דמיוני" בגוף, המחייבת תיאום בין שתי אונות המוח.

חציית קו אמצע הגוף חשובה להתפתחות ולפעילות האדם לאורך כל חייו: בהתפתחות כתינוק – סיבוב סביב ציר עצמו, התיישבות ועמידה, ובהתבגרות – הליכה, כתיבה, קריאה, הושטת יד ועוד.

התפתחות התינוק משלבת מרכיבים רבים:

התפתחות התנועה מתוארת כ"כאוס", לדוגמה: תנועה אקראית של הנעת יד ורגל במרחב ה"פוגעת" בצעצוע הנמצא לפניו, לצעצוע מרקם תחושתי ושמיעתי- קול,-  המעוררים תחושות וגורמים לתגובה ולתנועה נוספת אל הצעצוע.

עוררות וסקרנות מביאים תינוק שביצע תנועה אקראית לחזור עליה, ובעזרת הסקרנות והעניין לבצע תנועה שיוצרת עניין נוסף, חקר וחוויות נוספות במרחב.

למידה מוטורית – תהליך רכישת המיומנויות המוטוריות זהו תהליך פנימי המשתמר ונקלט בדפוסי התנועה, כתוצאה של אימון ותירגול טבעי ומכוון. למידה זו מאפשרת ביצוע פעולות מוטוריות אוטומטיות, בניגוד לפעולה קוגניטיבית המחייבת חשיבה על כל מהלך.

שלבי ההתפתחות מכונים "אבני דרך מוטוריות" ומופיעים לפי מועד משוער, אך בהחלט ניתן כי הופעת השלבים אצל תינוקות שונים לא תהיה זהה לגמרי כרונולוגית, ולעיתים שלב יקדים או יופיע מאוחר. רוב התינוקות משלימים את השלבים, גם אם לא "לפי הסדר".

התינוק חווה תחושות שונות:

מגע – לסוגיו השונים (שטחי, עמוק), קול ושמיעה – עוצמה, תדירות, ראיה – באור ובחושך, ריחות שונים בעוצמה ובסוגים, טעם – חמוץ, מתוק, קר, חם, ותנועה בחלל – להרים, לסובב, להתנדנד.

במרכז עלה גרים ולומדים תינוקות ופעוטים שהתפתחותם אינה תקינה, כתוצאה מנזק מוחי או מחלות קשות אחרות, המתבטא בליקוי בהתפתחות יכולת התנועה, התחושה, תהליכי חשיבה והבעה.

במרכז עלה הצוות מחפש איך  ליצור חוויות של תחושה, תנועה, למידה, למידה מוטורית והבנת המרחב באמצעים שונים ומותאמים ולמנוע פגיעות אורתופדיות שעלולות להתפתח בעקבות התפתחות מוטורית לא תקינה ומתוך המחשבה והידיעה שפעילות גופנית מותאמת חשובה מאוד לבריאות של כל אדם.